Nyt trækdyr

 

Vi har her i starten af 2002 været ude at købe ny bil, da vi fandt ud af at vi egentlig ikke måtte køre med den nye campingvogn efter vor Kia Clarrus.

Vores campingvogn vejer totalt 1300 kg. mens bilen kun havde en egenvægt på 1200 kg så vi faldt for 50 kg´s reglen på kørekortet. Samtidig syntes vi Kia`en var for dyr i benzin forbrug. 

Vi var fast besluttet på at nu ville vi have en dieselbil som havde et ordentligt moment så vi fik noget trækkraft. Så vi var ude at prøve en hel del diesel biler før vi besluttede os for hvad vi ville have.

Efter at have prøvekørt Ford Focus, Skoda Octavia, Toyota Corolla og et par stykker som jeg har glemt hvad hedder faldt valget på Toyota Corolla.

Selv om Ford Focus er en rigtig lækker bil og var vor første valg måtte den fravælges da dens egenvægt kun var 1200 kg.

Dernæst fravalgte vi Skoda Octavia da vi syntes at den var for dyr i forhold til det man fik for pengene ( det var en brugt, nye har mere udstyr) samtidig med at vi syntes at sæderne var for hårde. Ellers en flot bil.

Så valgte blev den nye Toyota Corolla med en 2.0 diesel motor med 90 hk. og et moment på 215nm. Egenvægt 1275kg og tilladt hænger vægt 1300 kg.

Vi har desværre ikke haft lejlighed til endnu at køre med campingvogne spændt efter andet på en meget kort tur fra campingforhandleren og hjem så en rigtig tur med fuld oppakning og længere stræk har vi til gode.

Vi har valgt at få monteret fartpilot i bilen med det samme og da vi skulle til Holland i påsken (desværre uden campingvogn) fik vi rigtigt afprøvet denne det er utroligt lækkert at køre med og vi holdt en gennemsnitsfart på 103 km. i timen og kørte i gennemsnit 19.4 km. på literen. Det syntes vi er rigtigt flot. Især da vi med Kia`en kun kørte ca. 10km. på literen.

Vi havde læst i campingbladet at der kunne være problemer med afstanden fra kuglens centrum og ind til kofangeren på Opel Vectra når man kørte med slingre kobling så vi målte heldigvis på den gamle bil hvilken afstand vi havde der og fik indføjet i slutsedlen at der skulle være min. det samme nemlig 8.5 cm. så vi var sikre på at vi kunne svinge med campingvognen uden at bule kofangeren. Da de havde monteret anhængertrækket på Toyotaen var der kun 7,5 cm. og da man ikke ville lade os prøvekøre med campingvognen på krogen på deres risiko forlangte vi naturligvis at det blev sat en anden krog som holdt det forlangte mål på bilen ellers var der ingen handel. Der blev så fremskaffet en krog der overholdt målene så nu er vi de glade ejere af en dejlig ny bil.

 

Den nye bil og Cv. hjemme i indkørslen.

Til campingsiden